رد شدن به محتوای اصلی

آزادی در اندیشه ارد بزرگ از سایت ترکان قشقایی

پاسخ های اندیشمند نامدار کشورمان ارد بزرگ به پرسشهایی در مورد آزادی :

* آزادی چیست ؟ ابزار پیراستن ناراستی های آدمیان است .

* دشمنان آزادی چه کسانی اند ؟ خودکامگان - گروه هایی که بی هماورد ، دستگاه فرمانروایی را در اختیار می گیرند .

* آیا آزادی بستر هرج و مرج ، شورش و بی بند و باریست ؟ آزادی خود بزرگترین مانع هر نوع هرج و مرجی است .

* عده ایی می گویند آزادی غرب را به فساد رساند ؟ آنها پیشینه اروپا و باختر را نمی دانند . این بخش از جهان امروز پاکترین دوران خویش را تجربه می کند .

* بدترین تعریف از آزادی چیست ؟ همین موردی که شما گفتید ، برابر دانستن آزادی با بی بند و باری !

* چرا عده ایی این تعریف را از آزادی دارند ؟ چون بیم دارند داشته هایشان از دست برود . آنها می دانند وجود آزادی رسوایشان می کند

پس به بدترین شکل ممکن آن را هجو می کنند .

* آزادی فکر و بیان کی بدست می آید ؟ آن گاه که بتوان خودکامگان را با قوانین و هنجاری درست مهار کرد .

* چه کسانی بزرگترین مدافعان آزادیند ؟ از خود گذشتگان . آنانی که قدرت را بدون ترس به دیگری واگذار می کنند .

* آزادی دارای چه ویژه گی اساسی است ؟ ارزیابی و نقد ، بزرگترین ویژه گی آن است . آنگاه که ارزیابی نباشد کاستی ها بر ملا نمی شود . پلشتی روز افزون می گردد و نامردمان به نابکاری خود ادامه می دهند .

* آیا از دیدگاه شما آزادی تنها در اندیشه و بیان خلاصه می شود ؟ رسیدن به چنین هدفی خود موجب پیدایش آزادی در میدانهای دیگری همچون اقتصاد می گردد .

* آیا واژه آزادی برای ایرانیان وارداتی است ؟ ایرانیان خود نخستین منادیان آزادی بوده اند . آزادی همواره یکی از خواسته های مهم مردم ایران بوده است . مجلس ریش سفیدان در تمامی سلسله های باستانی ما وجود داشته است . در دوره اشکانیان بارها این مجلس پادشاه ایران را تغییر داد . حال آنکه اروپا در دست فرمانده هان نظامی بود . آزادی در ایران نه تنها وارداتی نیست بله زایشگاه و رویشگاه آن نیز هست .

* چرا خودکامگان نمی توانند خواست رسیدن به آزادی را ، از اذهان مردم پاک کنند ؟ چون آزادی آمیخته است با سرشت آدمی . آدمها می خواهند در سرنوشت خود و فرزندانشان سهیم باشند . نداشتن آزادی موجب بغض و کینه همگانی می گردد .

* چرا عده ایی آزادی خواهی را نتیجه و برآیند میل حیوانی انسان می دانند ؟ آزادیخواهی برآیند پاک ترین منش آدمیست . نتیجه خرد است . خواستی است آسمانی . تنها کسانی در راه آزادی گام بر می دارند که خواسته های فردی خویش را فراموش کرده اند .


ماخذ : سایت ترکان قشقایی
http://ghashghaietribe.persianblog.ir/page/orodbozorg

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اس ام اس فلسفی جملات زیبا

نمی‌توانیم کاری کنیم که مرغان غم بالای سر ما پرواز نکنند اما می‌توانیم نگذاریم که روی سر ما آشیانه بسازند. ضرب‌المثل چین * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * حتی میمونها نیز گاهی از درخت می‌افتند . ضرب‌المثل ‌ژاپنی * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * بدگویی ، رسوایی در پی دارد . ارد بزرگ * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * اگر می‌خواهید فرزندانتان روی پای خود بایستند، مسؤولیت‌هایی روی دوش آنها بگذارید. ابیگیل فون بورن * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * زمین به دوش خود الوند و بیستون دارد—غبار ماست که بر دوش او گران بوده ست .اقبال لاهوری * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * بن و ریشه هستی مانند گردونه ای دوار است که همه چیز را گرد رسم کرده است برسان : گردش روزها ، چرخش اختران و ستارگان ، چرخش آب بر روی زمین ، زایش و مرگ ، نیکی و بدی ، گردش خون در بدن ، حرکت اتم و … ارد بزرگ * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ای که در رنج و عذابی ! تو آنگاه رستگاری که با ذات و هویت خویش یکی شوی . جبران خلیل جبران * * * * * * *...

زندگینامه نیما یوشیج از علي اقبال

علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج در سال 1276 خورشیدی در روستای یوش مازندران به دنیا آمد. پدرش که ابراهیم خان نوری نام داشت،از راه کشاورزی و گله داری روزگار می گذرانید. دوان کودکی اش را در آنجا سپری نمود و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی، از آنجا به تهران آمد تا در دبیرستان سن لوئی که متعلق به موسسه کاتولیک های رُِم بود، به تحصیل خود ادامه دهد. در اینجا بود که علاقه وی به سرودن شعر در اثر یکی از معلمان وی که نظام وفا نام داشت، بیشتر و بیشتر شد و به سرودن شعر روی آورد. او به زبان فرانسه (زبان بین المللی آن دوران) را به خوبی فراگرفت و با ادبیات اروپا آشنا شد. محمد رضا عشقی در روزنامه قرن بیستم خویش بخشی از شعر افسانه نیما را منتشر کرد. نیما یوشیج توانست در سال 1317 جزء گروه کارکنان مجله موسیقی، مجله ماهانه وزارت فرهنگ درآید. وی در این مجله یک سلسله مقالات در خصوص نظریات فیلسوفان در خصوص هنر و همچنین تاثیر ادبیات اروپا را بر برخی از ممالک شرقی (آسیا) به چاپ رسانید و مورد بررسی قرار داد. او در سال 1328 در روابط عمومی و اداره تبلیغات وزارت فرهنگ مشغول به کار شد . نیما در نخستین آثار خود از اوزا...

نگاه درون و برون ما ، از خویشتن خویش آغاز و بدان خواهد انجامید .

ارد بزرگ می گوید : نگاه درون و برون ما ، از خویشتن خویش آغاز و بدان خواهد انجامید . ارد بزرگ می گوید : درون ما با تمام جزئیات ، از نگاه تیزبین اهل خرد پنهان نیست . ارد بزرگ می گوید : در برف ، سپیدی پیداست . آیا تن به آن می دهی ؟ بسیاری با نمای سپید نزدیک می شوند که در ژرفنای خود نیستی بهمراه دارند . ارد بزرگ می گوید : برای کسب خرد ، سختی را بر خود هموار کن . ارد بزرگ می گوید : سرود طبیعت ضربانی ملایم و کشیده دارد . ارد بزرگ می گوید : طبیعت زنده و پویاست نکوداشت آن ، گرامی داشتن ریشه گاه آدمیان است . ارد بزرگ می گوید : آدمیانی که طبیعت خویش را نابود می کنند براستی بی ریشه و مزدورند .